Vi er, som nævnt, blevet ret begejstrede for at holde vores sommerferie under midnatssolen ved polarcirklen i det nordlige Sverige, 14 dage uden at solen går ned, så er batterierne ladet op til endnu et år 🙂

Midnatssolen lidt nord for Jokkmokk

Første gang vi besøgte området, skulle vi krydse polarcirklen 2 gange, en på vej op og en på vej ned 🙂 men skæbnen ville det anderledes, ca. 50 km syd for polarcirklen, da vi var på vej mod syd igen, knækkede bilens drivaksel og så holdt vi der… på en grusvej og som pigen fra forsikringen senere sagde ”midt ude i ingenting” 😮

Vi kørte i min fars bil og heldigvis havde han international vejhjælp og mindst lige så heldigt var der mobildækning, hvor vi holdt. Sådan noget sker selvfølgelig en lørdag kl. 20.00 🙁 men inden for 1½ time blev vi hentet, campingvognen blev kørt til en campingplads, hvor chaufføren låste sig ind og fik os installeret med strøm, bagefter kørte han bilen på værksted og havde mig med, så jeg kunne se hvor det var, inden han kørte mig tilbage!!! det var en super service 🙂 🙂

Mandag formiddag fik vi så ”dommen” fra mekanikeren og da min fars bil kun var en 1,8 liters, kneb det med reservedele… også i Norge for det havde mekanikeren tjekket… der var én drivaksel i Sverige og den lå i Skåne 🙁 men han ville få den på fredag…

Så måtte jeg jo ringe til forsikringen, vi skulle ha’ en lånebil!!! og det var da ingen problem… eller det vil sige, at vi kunne kun ha’ den i 5 dage, når den skulle ha’ anhængertræk, derefter var den lovet til en anden og jeg skulle aflevere den samme sted, som jeg kunne hente den… kun 300 km fra hvor vi var… mod nord 😮

Jeg skulle bare tage et tog eller en bus der op og så en taxi til lufthavnen, hvor Avis havde kontor… der gik så et tog om dagen og det brugte 6 timer på at køre de 300 km, men jeg nåede da lige med, da det kørte kl. 15.00

Det viste sig at være et rigtig turist-bumletog der stoppede 117 steder, så folk kunne tage billeder, første gang efter 15 minutters kørsel, hvor dette syn mødte mine øjne

En rigtig dansk pølsevogn

En dansk pølsevogn!!! åh det var godt at få en ristet med brød og skønt at snakke lidt dansk med indehaverene, et pensioneret par fra Sjælland, der drev pølsevognen og en vildmarks cafe. Desværre holdt toget op med at stoppe der året efter og sidst vi var forbi, i 2016, havde de lukket forretningen, men det var dejligt, at de var der dengang i 2010.

Efter yderligere 10 minutters kørsel krydsede vi polarcirklen og stoppede selvfølgelig igen…

Jernbanen krydser polarcirklen

og mange stop senere, et af dem for at genne nogle rener væk fra sporet, nåede vi endestationen kl. 21.30 🙂  Vi havde også mødt rensdyr, mens vi, i min fars bil, havde kørt rundt i området omkring polarcirklen 🙂

Rensdyr på vejen

Jeg havde fået nummeret til den lokale taxa, regionskode+10000, som holdt klar og lidt før kl. 22.00 var jeg ved lufthavnen, hvor jeg straks så  Avis skiltet 🙂

Men der var ingen medarbejdere og alt var lukket… nå det kunne jo være der kom en om lidt, de skulle være varskoet om at jeg kom…

Ca. kl 22.15 ringende en meget undskyldende mand fra forsikringen… Avis kontoret var flyttet ind til banegården… hvor de i øvrigt delte kontor med taxa 😮

Der var jo ikke andet at gøre, end at ringe efter taxaen igen og kl. 23.00 sad jeg endelig i lånebilen med kursen mod syd. Desværre 960,- svenske kroner fattigere, da taxaer i den del af Sverige dengang havde et startgebyr på 480,- svenske kr. og taxameteret begyndte slet ikke at tælle på den korte tur. Pengene blev senere refunderet af forsikringen, men det var lidt stressende i en i forvejen presset og uvis økonomisk situation.

Vi fortsatte så ferien med campingvognen og næste mål var i nærheden af Ôstersund, ca. midt i Sverige, som vi nåede uden problemer i en lækker Ford Cougar 🙂 men efter 5 dage, skulle den afleveres igen, senest kl. 8.00 om morgenen…

Omkring kl. 21.30 aftenen før kørte jeg mod nord, til en helt surrealistisk oplevelse… som aftenen/natten skred frem, blev det bare lysere & lysere, og kort efter kl 01.00 så jeg solen på himlen i nordøst 🙂

Lånebilen

I løbet af de 700 km holdt jeg ind 4 gange, for at vaske forruden ren for insekter 😮 nummerpladen var ikke nem at læse til sidst.

Kl. 07.00 havde jeg afleveret bilen og steg ombord på toget, efter planen skulle det nå Östersund ca. kl. 20.00 … men… i præcis den by, hvor bilen var til mekaniker, fik de problemer med toget og baksede med det i en time, inden vi kørte videre…

Men men men… det holdt ikke og ved næste station blev vi ”læsset” over i en bus… okay her var sæderne da noget bedre og vi nåede da Östersund lidt før kl. 22.00, hvor jeg hurtigt fandt en taxa og blev kørt ud til Hustruen…

Toget på Inlandsbanan

3 dage senere lykkedes det toget at fragte mig op til mekanikeren og en repareret bil uden stop 🙂

Eller det vil sige, en bil vi troede var repareret, men det viste sig at generatoren også var gået, så resten af rejsen hjem fra Östersund foregik med 2 batterier og opladning om natten på campingpladserne undervejs 😮 men vi nåede hjem uden flere problemer.

På 3 ugers ferie fik jeg således tilbagelagt godt 6000 km i bil, 1500 km med tog og krydset polarcirklen 6 gange, 3 frem og 3 tilbage… 🙂

Det skal lige nævnes, at jeg efterfølgende har haft en glimrende dialog med forsikringen og de har justeret deres procedure, da det ikke er alle som holder ferie i ”civiliserede” områder, 300 km i det nordlige Sverige er noget andet end 300 km i f.eks. Tyskland.