En rigtig lystfisker historie

I 2011 skulle vores sommerferie igen holdes ved polarcirklen, vi havde været der året før og da man måtte fiske gratis i elven fra campingpladsen, havde jeg taget en stang med.

Den første aften fangede jeg nogle aborre, egentlig pænt store men da jeg ikke spiser fisk, satte jeg dem ud igen.

Der var ikke andre på pladsen, der fiskede i elven og jeg følte lidt et par hånlige blikke, når jeg kom gående med stangen i hånden… men det var også kun en lille 6½ fods  😉

Næste aften var der ikke nogle aborre og jeg skulle næsten lige til at stoppe, da noget stort huggede. Ganske kort efter kom fisken op af vandet i et flot spring og jeg kunne se,

det var en gedde. Da jeg ikke brugte stålforfang, blev jeg nervøs for at miste fisken, men jeg fiskede med ret spinkelt grej, så fighten måtte tage den tid, det krævede.

Gedde fanget ved Jokkmokk camping

Jeg stod synligt i forhold til folk på pladsen og pludselig havde jeg en del opmærksomhed  😎 hvilket var rart nok, for da jeg landede gedden, kunne jeg låne en tang til at fjerne krogen. Som sædvanlig jeg ville genudsætte fisken, men en lille norsk pige spurgte, om hun måtte få den med hjem at spise. Det måtte hun da gerne, så kunne jeg jo lige få taget et billede først. Min datter ville gerne med på billedet og det fik hun da lov til  🙂

Da jeg kom ned til elven igen, stod der 6 andre og fiskede  :mrgreen:

Året efter havde ferien samme rejsemål og jeg havde nu pakket lidt mere og tungere grej  😀

Jeg købte et 3-dags kort til områdets fiskevande og i en lokal sø fik datteren sin første fiskeoplevelse, hun fangede 4 små aborre og en slags skalle. Hun var helt oppe at køre bagefter og hun taler stadig om oplevelsen, når snakken falder på ferie  🙂

Datterens første lystfiske oplevelse

Det var også en skøn tur vi havde sammen, med en lille madpakke, lidt guf, dejligt vejr og smukke omgivelser  😛

Et gyldent minde 🙂

Næste morgen kørte jeg ud sammen med Hustruens store knægt, jeg havde udset et stykke elv som vi skulle kigge på. Lidt nedstrøms et mindre vandfald, fandt vi en rigtig fin plads, med læskur og bålplads i nærheden, super idyllisk .

Læskur med bålplads

Vi pakkede ud og riggede til, som en ordentlig (pap)far hjalp jeg selvfølgelig knægten først og lod ham vælge fiskeplads, så han kunne begynde. Han havde vel fisket 3-5 minutter uden hug, inden jeg var klar, men allerede i mit tredje kast fik jeg bid, et kæmpe hug  😯 det var næsten synd for knægten, men han tog kameraet og fik taget nogle rigtig fine billeder af fighten, så det blev også en stor oplevelse for ham  🙂

Fight’en 1
Fight’en 2

Efter en lang kamp landede jeg min hidtil største fisk, en gedde på præcis en meter 😎

desværre langt tungere end min 2½ kg vægt kunne klare…

efter at ha’ taget et trofæ billede, blev den genudsat  🙂

1 meters gedde fra polarcirklen 🙂

Sommeren 2013 for tredje år i træk pakkede jeg grej til endnu en ferie ved polarcirklen, dette år var knægten ikke med og jeg havde aftalt med Hustruen, at jeg måtte bruge noget mere tid på fisketure alene, jeg havde jo en ”date” med et stykke elv  😆

Denne gang købte jeg fisketegn til en hel uge, ikke for at fiske hele tiden, men så jeg/vi frit kunne vælge hvornår det passede i de fælles planer.

Jeg måtte nu lige afsted på en hurtig tur den følgende morgen  😳 selvfølgelig til samme plads som året før og bortset fra at jeg nu var alene, så var det en ren deja-vu oplevelse.
Inden jeg havde været der i en ½ time, havde jeg igen landet en kæmpe gedde.
Da jeg købte fisketegnet, havde jeg også købt en ny vægt, gedden var 108 cm lang og vejede 6,88 kg ny personlig rekord  😛

Ny personlig rekord fisk 🙂

Den blev fanget på samme plads som året før og gedder er delvist territoriale, så det kunne faktisk godt være den samme fisk som året før, men desværre vender de ikke samme side op på billederne, så det kan ikke bevises (skindets mønster er ligesom fingeraftryk).

Jeg genudsatte rekordfisken, men er ikke sikker på, at den klarede det, for et par dage senere, var jeg et smut forbi og fangede en mindre gedde (2,3 kg) på samme plads.

Mindre gedde 2,3 kg.

Efter fangsten af den store gedde havde jeg været forbi sport & fiskeri forretningen, jeg skulle købe noget grej og selvfølgelig prale lidt (det var jo nok det jeg mest kom for)  😉 de syntes dog det var en flot fangst og bad mig aflive evt. andre gedder jeg fangede, da de satte ørreder ud i elven. Jeg skulle bare smide dem i skoven, ræven skulle nok tage dem, så den lille gedde landede i skovbunden  😕

De næste par dage blev der kørt en del km på små grusveje, gået mange skridt på skovstierne og jeg fik prøvet nogle forskellige fiskepladser. Men når man begiver sig på fiskesafari i vildmarken uden guide eller lokalkendskab, så beror fangsterne meget på held og jeg havde det egentlig fint med det, hvis mit held var brugt op.
Naturen var jo dejlig nok og at være langt ude i skoven er jo lige mig *LOL*

Med håb om lidt mere held planlagde jeg alligevel, at den sidste tur skulle gå til stykket nedstrøms vandfaldet, dette år havde jeg også taget waders med, så jeg ville prøve at gå lidt ned af elven.

Det var det skønneste vejr, vindstille, blå himmel, sol og 23-28 grader, det virkede dog ikke til at der var fisk på den ”sædvanlige” plads.
Elvens brink gik ligesom i en indadgående bue og dannede en ”lomme” med strømlæ i mellem to pynter, opstrøms blev vandet uroligt af vandfaldet, så jeg gik nedstrøms. Efter pynten kom en ny ”lomme” og det viste sig at fortsætte på den måde, i hvert fald tre ”lommer” mere.

Jeg havde ikke kunnet gå der uden waders og i sommervarmen var det rart at svale benene i det klare smeltevand fra bjergene i horisonten, på imponerende vis var der ingen myg (eller også bemærkede jeg dem ikke), men der var fuglefløjt i skoven.
På et tidspunkt så jeg en lille hvirvelvind danne sig ude midt på elven og køre 5-8 meter ind til den modsatte bred  😮
Jeg havde cola, madpakke og lidt guf med, det var så meget idyl og romantik, at jeg har været forelsket i stedet lige siden  🙂

Det spiller måske også en rolle, at i hver af de fire ”lommer” fangede jeg en gedde i løbet af 3-5 kast pr. gang  😎 4 geder, fra 2,7 kg til 5,3 kg

Undertegnede med dagens flotte fangst 🙂

Selvfølgelig vil jeg gerne prøve at fange en laks, en røding eller blot en almindelig ørred, dem har jeg bare ikke heldet med, men jeg klager absolut ikke over mit generelle svenske fiske-held, det var nogle fantastiske oplevelser og forhåbentlig kommer der mange flere  🙂